Tohohle fenoménu si všímám už prakticky od dětství. Především v hodinách výtvarné výchovy se moji spolužáci snažili odrbat učitelku, co to šlo, kecy typu „já nakreslím jenom čtverec, protože je to minimalismus a tamten umělec na tom zbohatl.“ Takhle to bohužel nefunguje. A setkávám se s tím čím dál tím více, jen v opačném významu, kdy po mě klient chce propracovanou grafiku…
Dobře pojďme si rozebrat první chybu. Pokud chcete dělat něco proti pravidlům, můžete. Pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Ale musíte pravidla znát, jinak budete za burana. Bez teorie se nikdy nikam neposunete. Z nikoho se ještě nestal nikdo úspěšný na bázi pokus omyl. Aby jste věci mohli v jednoduchosti otočit ve svůj prospěch, musíte mít znalosti, zkušenosti a mít nastudovanou teorii.
Druhá chyba spočívá úplně v něčem jiném. Kdybych dal komukoliv, kdo nedělá design, za úkol vytvořit logo na obchod, většina lidí by mi odevzdalo košík nebo něco v tom stylu. Ideálně ve formátu JPEG. To je v pořádku. Respondenti by neměli dostatečnou znalost a proto by se snažili odevzdat nejvíc ze svých možností. První asociaci s obchodem na formátu který znají. V případě log je to trochu složitější a je to i důvod toho, proč se občas nemůžu se svými klienty domluvit. Oni chtějí komplexní věci, ale nepřemýšlí nad tím, že logo musí být něco, co i uklizečka zvládne nakreslit v pár vteřinách na výpověď. Všechno musí mít jasné prvky, jednoduché ba i skryté asociace… A hlavně logo musí být ve vektorech.
Co z toho plyne. Každý je odborník na něco. Já bych si sám nikdy koleno neoperoval, proto nechápu, jak někdo může dělat grafiku nebo třeba fotit na profesionální úrovni bez jakékoliv teorie. Je jen pár výjimek, kteří se narodili s darem od boha a svůj talent rozvíjejí. Ale i ti musí vědět jak svoje výtvory prodat a k tomu právě slouží teorie.